onsdag 8 juni 2016

Piloterna kräver 78k – borde ha 0



Alexandra Ivanov påSvenska Dagbladet uppmärksammar att pilotfacket verkar leva med huvudet i det blå. De vill ha 78,000 kronor i månaden.  De köpte sig nog en enkelbiljett iväg från arbetsmarknaden.

Jag tror dock Ivanov har fel i att de kommer förlora jobben för att SAS går i konkurs, snarare kommer SAS göra sig av med piloter. Tekniskt inte omöjligt redan idag.

Vi skulle kunna börja med en robot som styr och en kapten som övervakar, detta skulle innebära att halva yrkesgruppen försvinner. När människor är vana kan den sista piloten lämna kockpit.

Ett effektivt sätt att förstöra en trevlig tillställning är att ifrågasätta någons sysselsättning och om det personen gör ens borde finnas som yrke. Flygplans pilot hör helt klart till kategorin jobb som skulle kunna försvinna och vi skulle inte ens märka det. Om dörren var stängd när du klev på planet skulle du veta om det fanns någon i kockpit? I en fråga och svarssektion på Vingresors hemsida fanns svar för den oroliga gällande landningar vid dåligt väder:

24. Hur stor del av alla landningar sker manuellt?

De allra flesta. Vid dåligt väder och dålig sikt använder man sig av automatlandning. System på marken korresponderar då med flygplanets färddator och leder med stor precision ner flygplanet på landningsbanan. Flygplanets höjd, fart och riktning manövreras då automatiskt.


Om ett flygplan kan landas, och oftast gör det, utan pilot vid dåligt väder borde den rimligen kunna göra det vid bra väder. Om det kan landa borde det även kunna starta. Redan nu styr den till destinationen större delen av sträckan. Ingen förväntar sig att ett stort skepp ute på Atlanten behöver sin kapten stående konstant vid träratten. En dator kan gott plotta kursen. 

Det finns självklart exempel där piloter har löst svåra situationer. Men det finns minst lika många exempel på krascher orsakade av människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar