torsdag 30 januari 2020

Corona – andraderivatan är negativ (idag)!


Jag veckopendlar till Oxford så jag är rätt nervös på flygplanen därav följer jag utvecklingen av Coronaviruset mer än vad som kanske är nödvändigt. Dagens glada nyhet är att även om virusspridningen ökar så verkar det vara i en minskande takt dvs andraderivatan är negativ. Jag avser utvecklingen på Kinesiska fastlandet (hur mycket man kan lita på kinesiska staten är en annan fråga).
Mina siffror kommer härifrån: 2019-nCoV Global Cases (byJohns Hopkins CSSE)

Antalet smittade ökade från 6000 igår (29/1) till idag 7700 (30/1 2020) med dvs med 28%. Dagen före var förändringen 4400 till 6000 dvs + 36%. En massa sjukdomsfall är givetvis inte positivt, men rent matematiskt om ökningstakten går mot 0 så kommer till slut epidemin vara över.
Men finns många men, det är inte alls säkert att datan rapporteras in rätt, kinesiska staten kan dölja sjukdomsfall samt om smittan tar sig till en ny miljö, exempelvis Indien eller ett annat område som inte kan motverka den lika bra så kan smittan ta fart.
Hur som helst så tänkte jag att lite goda nyheter är bra. Även fast ökningstakten minskar så kan fortfarande många människor bli sjuka men mer tid finns för att göra ett vaccin,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar