fredag 31 januari 2020

Högre dödlighet i Corona än vad Kina rapporterar?


Det finns säkert bra anledningar till detta men datan om dödlighet/smitta som media uppdaterar varje dag ser ut att ha problem
Nedan har jag de mest drabbade provinserna i Kina (finns fler men poängen består). I en av dem ser vi en majoritet av alla smittade så här långt. I Hubei är antalet smittade 5806 och antalet döda 204, vi har alltså en dödlighet där på 3,5% dock kan vi inte utgå från att alla smittade är tillfrisknade samt att alla dessa kommer överleva så sluttalet för dessa kan bli betydligt högre. Det andra märkliga är att de flesta andra provinserna är helt befriade från dödsfall. 2300 smittade och endast 2 döda. 

Detta stökar till dödlighetssiffran och drar ner den rejält för hela sjukdomen. Exempelvis har Zhejaing 537 smittade och inga döda. Min bästa förklaring skulle vara att dessa personer har smittats i ett senare skede och därför har ingen avlidit ännu. Det kan vara bra nyheter i form av att den kinesiska sjukvården har kommit på bra behandling. Eller så är det så att de döda inte rapporteras in, varför vet jag inte men att data som kommer från Kina inte är att lita på har jag vetat länge.
Jag uppfattar det som att media rapporterar om ett dödstal där de räknar på döda/smittade och får ut en procentsats (jag antar att WHO har bättre metoder), de nu 9700 smittade delat på antalet döda ger ett dödstal på knappt 2% men baserat på rapporterade siffrorna i Hubei så borde det vara betydligt högre, möjligen över 4 %.
I Hans Roslings bok ”Hur jag lärde mig förstå världen” finns ett kapitel om när han arbetade mot ebolaepidemin i Afrika för några år sedan. Han beskrev att inrapporteringssystemet fallerade snabbt och inte fungerade och de var tvungna att gå över till Excel. Det kan vara en förklaring till att siffrorna inte uppdateras på ett rimligt sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar