onsdag 1 juni 2016

Hur går det oftast till när en ny teknikrevolution rullar igång? (1 av 2)



Carlota Perez, forskare som fokuserar på teknisk förändring och hur det påverkar oss socialt och ekonomiskt, har kommit fram till att vågor av snabb teknisk förändring och jobbförluster inte är något nytt och att oron många känner nu också förekom förr när liknande förändringsvågor slog in (Rushkoff, 2016).

Enligt Perez genomgår ekonomin samma fem faser när vi fått en stor teknikrevolution, oavsett om det varit ångmotorn, elektricitet, bilen eller televisionen.

I den första fasen, mognadsfasen, planterar företag från den tidigare tekniska revolutionen frön till det som kommer och i många fall knuffar förändringen de gamla företagen från marknaden. Kodak utvecklade de första digitalkamerorna. Sydkoreanska Samsung har beslutat att sluta sälja digitalkameror i Australien på grund av fallande försäljningssiffror. Tidigare har Samsung  även dragit sig ur den brittiska marknaden inom samma produktområde. Deras kameror i de just nu framgångsrika mobiltelefonerna de säljer är helt enkelt för bra.  Större delen av digitalkamerabranschen (handhållna kameror) har problem med sjunkande försäljning. Försäljningen var ner 14 procent i mars i år, jämfört med ifjol. Året innan var fallet ännu större, minus 33,7 procent.

I den andra fasen, inbrytningsfasen, får en ny teknologi ett genombrott och river ner gamla teknologiers nätverk. Bilen förstörde hästhandeln, TVn tog över radion till viss del, internet håller på att konkurrera ut tv då unga idag ser mer rörlig bild på Youtube än på en fast tv. 


http://www.rushkoff.com/books/throwing-rocks-at-the-google-bus/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar