tisdag 21 juni 2016

Förarlösa bilar kommer revolutionera våra städer



Vad för städer kommer vi se genom rutan till den självkörande bilen i framtiden? Kommer städerna översvämmas av bilar som Los Angeles och många andra storstäder gör eller kommer de vara fyllda av parker där parkeringarna en gång fanns. Alternativ kommer hus byggas på grusplanerna i city som vi nu kallar parkeringsplatser?

Parkeringsplatser är något vi avskyr, när de behövs så är de slut och nästan all annan tid finns de i överflöd. De finns längst stadens gator och tar upp hälften av vägen, i stalinistiska betongklumpar, även kallade parkeringshus, finns de i överflöd och fyller upp hela kvarter i stadskärnorna.  Inom 10 år kommer parkeringshusen vara ett minne blott, precis som parkeringar i största allmänhet, i alla fall i städerna.

Om vi med fantasin reser till Berlin eller Washington via google maps kan vi se att stora ytor tas upp av parkeringar, även på väldigt centrala områden. En studie visade att 45% av biltrafiken i Brooklyn är bilar som snurrar runt för att hitta en parkering. Förarlösa bilar skulle göra detta helt onödigt. De kan åka hem om vi äger bilen, hämta nästa person eller alternativt köra till ett centralgarage. Ett examensarbete från Kungliga tekniska högskolan utfört av Pierre-Jean Rigole räknade nyligen ut att de 136 000 bilarna som trafikerar Stockholmsområdet skulle kunna bytas ut mot 9 700 självkörande bilar. Två genombrott inom hur bilar används kommer bana vägen för detta.

Marken som används till parkeringsplatser kommer kunna användas till boenden. San Fransisco har ett program där de omvandlar parkeringar till parker. Grönområden gör luften bättre och sänker temperaturen i städerna. En tillräckligt varm dag kan man steka ägg på nästan flytande asfalt, ett skogspart kan få ner medeltemperaturen med 2 grader. 

Parkeringsplatsergör allt annat dyrare. Stormarknader i städer är ett tydligt exempel, vidsträckta öppna asfalterade områden utanför affärer som ofta tar upp mindre yta än dess parkering.  Ett markpris som måste slås ut på det kunderna köper. 

I Sverige och världen är det inte ovanligt att de som bygger bostäder har krav på sig att också bygga ett visst antal parkeringar. Exempelvis 1.1 parkering per lägenhet, förmodligen därför det aldrig är nått problem att hitta parkeringar i ett nytt studentområde. Parkeringstvånget innebär att de som inte har en bil måste betala för dessa. 

En analys utförd i Seattle kom fram till att kravet att ordna parkeringar drev upp hyran med 250$ i månaden. När en parkeringsplats kan säljas för flera miljoner i Stockholm inser man varför. En studie i Chicago kom fram till att en tredjedel av parkeringsplatserna var tomma under natten. Samma studie fann att parkeringstvånget i Los Angeles sänkte antalet nya lägenheter när det byggdes med 13 %. Värst drabbas de fattiga som i mindre utsträckning har bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar