tisdag 11 februari 2020

Sluta köpa olja/gas från skurkstater


En armé marscherar på sin mage” är ett citat som brukar tillskrivas Napoleon. Att soldater behöver mat och dryck för att fungera i fält är uppenbart för de flesta av oss. Att vi  svenskar är med och finansierar den ryska armén är mindre uppenbart för oss men likväl sant.

Ryssland, Venezuela och Saudiarabien – länder med en hel del trevliga människor i men regeringsmässigt några av planetens ”shit-hole-countries” för att använda Donald Trumps vokabulär. Länderna får en betydande del av sina intäkter från försäljning av olja och gas. En mindre svensk bil som tankas med bensin är en färre rysk soldat.

Det kanske är lite grovt att säga att ”envar som tankar sin bil stödjer Moskva” för att parafrasera en gamla svensk valaffisch. Enligt den ryska nyhetsbyrån TASS står Ryssland för 27% av den svenska oljeimporten – alltså en betydande del. Detta är en nedgång från över 50% år 2011.  Exempelvis köpte Preem in i genomsnitt 400 000 fat olja per handelsdag (41% av den svenska importen från Ryssland).[1]
 
Den svenska oljeimporten har över decennierna varit stigande men även följt konjunkturen. När konjunkturen går ner brukar oljeimporten följa efter.[2] Detta är helt naturligt för att om den ekonomiska aktiviteten i landet kraftigt sjunker kommer färre varor transporteras samt färre människor ha pengar att åka runt i bilen med. 

Den svenska politiken är med rätta orolig för militäruppbyggnaden i Ryssland. Att de med jämna mellanrum invaderar och införlivar en byt av ett grannland gör inte situationen bättre. Ryssland i sig är ingen ekonomisk jätte. Deras ekonomi är i samma storleksordning som Italien, och inte är vi speciellt rädda för den italienska militära kapaciteten.[3] Ryssland är extremt beroende av att sälja gas och olja. Får de ingen olja såld har de inte råd att upprätthålla armén eller för den delen hålla territorier i Georgien och Ukraina. Varför skickar vi då åtskilliga miljarder till dem varje år?

Rent krasst är det för att vi behöver olja i nuläget och att de är nära och avståndet gör dem billiga. 

Om vi skulle ställa om vår fordonsflotta och transportsystem bort från petroleumdriven sådan skulle vi slå två slag mot Ryssland. Dels så skulle vi inte skicka pengar till dem. Skulle de inte kunna sälja oljan till någon annan? Självklart kan de det dock skulle det bli någon längre bort vilket skulle slå mot lönsamheten på två sätt. Dels så går transportkostnaden upp, möjligen marginellt men det är pengar de inte får. Om vår efterfrågan går ner så torde den totala efterfrågan sjunka litegrann. Detta påverkar priser på oljan, exakt hur pass mycket är svårt att säga men det skulle innebära tusental fat olja per dag som behöver hitta en ny kund.

Ett alternativ till oljebilar är elbilar. Vi må överlag ha ett elöverskott i Sverige men det finns anledning att tro att när fordonsflottan byts ut så kommer behovet av ström öka. Jag är själv tveksam men låt oss anta det. Just nu byggs kapaciteten för elproduktion av främst vind ut med ungefär ett kärnkraftsaggregat per år. Detta skapar jobb och exportmöjligheter av energi, detta istället för att skicka pengarna till Ryssland.


[1] Russian News Agency – TASS (2020). Russia remains one of Sweden’s major oil suppliers, agency says 2020-02-10. https://tass.com/economy/1118509
[2] https://www.ceicdata.com/en/indicator/sweden/crude-oil-imports
[3] https://countryeconomy.com/countries/compare/italy/russia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar