Ett effektivt sätt att
förstöra en trevlig tillställning är att ifrågasätta någons sysselsättning och
om det personen gör ens borde finnas som yrke. Flygplans pilot hör helt klart
till kategorin jobb som skulle kunna försvinna och vi skulle inte ens märka
det. Om dörren var stängd när du klev på planet skulle du veta om det fanns
någon i kockpit? I en fråga och svarssektion på Vingresors hemsida (tog ner detta för några månader sedan men får itne url-länken att fungera längre) fanns svar
för den oroliga gällande landningar vid dåligt väder:
24. Hur stor del av
alla landningar sker manuellt?
De allra flesta. Vid dåligt väder och dålig sikt använder man sig av automatlandning. System på marken korresponderar då med flygplanets färddator och leder med stor precision ner flygplanet på landningsbanan. Flygplanets höjd, fart och riktning manövreras då automatiskt.
Om ett flygplan kan
landas, och oftast gör det, utan pilot vid dåligt väder borde den rimligen
kunna göra det vid bra väder. Om det kan landa borde det även kunna starta.
Redan nu styr den till destinationen större delen av sträckan. Ingen förväntar
sig att ett stort skepp ute på Atlanten behöver sin kapten stående konstant vid
träratten. En dator kan gott plotta kursen.
Det finns självklart
exempel där piloter har löst svåra situationer. Men det finns minst lika många
exempel på krascher orsakade av människor. Eller för den delen piloter som
medvetet har kraschat sina flygplan.
Jobben:
Kaptenerna försvinner.
/Jonas Grafström
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar