
Flygbolagen i världen beräknas enligt UBS kunna spara motsvarande
285 miljarder kronor, om planen var pilotlösa. Besparingarna skulle komma i
form av insparade löner lägre försäkringskostnader och lägre bränslekostnader
och slippa lösa problem såsom att en pilot kan bli sjuk och inte kunna ta en
flygning. Ett sätt att fasa in tekniken skull kunna vara, enligt UBS, att
minska antalet piloter i cockpit till en, med en kompletterande andrepilot på
marken.
Den svåraste barriären att komma över, utöver att lösa det
tekniska är passagerarnas rädslor. I en undersökning med 8.000 svarande uppgav mer
än hälften - 54 procent att de inte vill åka i ett pilotlöst flygplan, 17
procent var positivt inställda. I den yngre åldersgruppen var inställningen
till pilotlösa flygplan dock högre. I åldersgruppen 18-30 år kan 30 procent tänkasig att sitta i ett plan utan kapten i cockpit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar