Ny teknik implementeras snabbare än någonsin tidigare. Som
leverantör av ny teknik är det givetvis positivt men ny teknik innebär nya
konsumtionsmönster och att äldre produkter får träda tillbaka. När 1900-talets
historia berättas om 100 år kommer teknikens effekter på kommunikation, fritid
och jobb säkerligen vara ett av de större perspektiven som tas upp. I början av
seklet fanns knappt någon kommunikation eller nöjesindustri som hade verksamhet
på ett område större än några kilometer. Det fanns små bokförlag och lokala tidningar
samt teatrar i vissa orter. Under de första 25 åren förekom knappt tanken på
massmedia. Nu när 1900-talet är slut har sammansmältningen av de enorma
telekommunikations- och nöjesindustrierna smält ihop till att bli grunden för
våran ekonomiska tidsålder.
Underhållning har blivit individualiserad. Vi behöver inte
längre samordna vårt media användande med andra. Förr spelades musikstycken,
radioprogram och bio vid ett tillfälle tidsmässigt. Under seklets andra hälft
fördes televisionen in i hemmen i en takt som var 5 gånger snabbare än andra
uppfinningar. I televisionens barndom påpekade poeten T.S Eliot att: ”Det är
ett underhållningsmedium som låter miljoner människor lyssna till samma roliga
historia på samma gång men ändå känna sig ensam.”
Uppfinning
|
Privat anskaffning börjar (>1%)
|
Antal år till 75% av hushållen har produkten
|
Telefon
|
1890
|
67
|
Bil
|
1908
|
52
|
Damsugare
|
1913
|
48
|
Kylskåp
|
1925
|
23
|
Radio
|
1923
|
14
|
Video
|
1980
|
12
|
TV
|
1948
|
7
|
Tempot på hur förändringen accelererade är häpnadsväckande
med historiska mått mätt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar