onsdag 16 augusti 2017

Tempot i förändringarna i hemmet



Ny teknik implementeras snabbare än någonsin tidigare. Som leverantör av ny teknik är det givetvis positivt men ny teknik innebär nya konsumtionsmönster och att äldre produkter får träda tillbaka. När 1900-talets historia berättas om 100 år kommer teknikens effekter på kommunikation, fritid och jobb säkerligen vara ett av de större perspektiven som tas upp. I början av seklet fanns knappt någon kommunikation eller nöjesindustri som hade verksamhet på ett område större än några kilometer. Det fanns små bokförlag och lokala tidningar samt teatrar i vissa orter. Under de första 25 åren förekom knappt tanken på massmedia. Nu när 1900-talet är slut har sammansmältningen av de enorma telekommunikations- och nöjesindustrierna smält ihop till att bli grunden för våran ekonomiska tidsålder.  
Underhållning har blivit individualiserad. Vi behöver inte längre samordna vårt media användande med andra. Förr spelades musikstycken, radioprogram och bio vid ett tillfälle tidsmässigt. Under seklets andra hälft fördes televisionen in i hemmen i en takt som var 5 gånger snabbare än andra uppfinningar. I televisionens barndom påpekade poeten T.S Eliot att: ”Det är ett underhållningsmedium som låter miljoner människor lyssna till samma roliga historia på samma gång men ändå känna sig ensam.”
Uppfinning
Privat anskaffning börjar (>1%)
Antal år till 75% av hushållen har produkten
Telefon
1890
67
Bil
1908
52
Damsugare
1913
48
Kylskåp
1925
23
Radio
1923
14
Video
1980
12
TV
1948
7

Tempot på hur förändringen accelererade är häpnadsväckande med historiska mått mätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar