Längst in i köket i staden Mountain Views nyaste pizzeria arbetar roboten
Marta outtröttligt. Den sprider marinara sås på okokt pizzadegar. Hon klagar
inte tar några avbrott, och har aldrig behövt en sjukdag. Hon arbetar gratis.
Hon är till och med inställd på att inte sprida såsen för perfekt för att skapa
en mer hemlagad känsla.
Marta är en av två robotar som arbetar på Zume Pizza, ett företag som försöker
göra en mer lönsam pizzeria genom maskiner. Detta i sig borde inte vara ett hot
mot svenska pizzerior och deras jobb, arbetskraften är ofta inte dyr, speciellt
i familjeföretag. Zume Pizza kombinerar dock robotarna med ytterligare en
teknik som kommer bli en potentiell pizzeriadödare.
Det är också skapat särskilda leverans lastbilar som kommer att avsluta
matlagning pizzor under resan till hungriga kunder. En kall pizza är en dålig
pizza, en pizza som legat på uppvärmning för länge får en rätt svampig
konsistens. Detta skapar geografiska begränsningar när det gäller hur långt en
pizzeria kan leverera. Zume Pizzas bilar ska kunna slå på uppvärmningen av
pizzan under leveransen, detta gör att samma bil, möjligen självkörande, kommer
kunna leverera helt färska pizzor till kunder. Detta skapar en större
geografisk marknad och massproduktion av pizzor med robotar kan bli lönsamt,
speciellt då de kan hålla en vald kvalitet på alla pizzor. Den lokala pizzerian
dör och ett storkök tar över.
Pizzeriors stora problem för att nå skalekonomi har alltid varit
geografiska avstånd. Vi är vana vid att det finns en pizzeria (numera möjligen
ett sushiställe) i varje bostadsområde och att de sänker priserna när det
kommer in en konkurrent på marknaden. Mellan områdena är det inte så stor
konkurrens även om siter som exempelvis pizza.nu har fört in lite sådant.
Pizza Hut bryter med människor
i personalen Sent
i maj 2016 annonserade Pizza Hut att de i Japan[1], så klart Japan, skulle börja
använda en robot kallad Pepper för att ta emot beställningar och leverera mat.
Det ska bli en ”rolig och friktionslös användarupplevelse. Detta i sommarbete
med Mastercard och SoftBanks Robotics.[2] Tanken är att kunden även
ska kunna scanna sitt Mastercard för att roboten ska kunna lära känna en och
göra personifierade rekommendationer. Förhoppningsvis kommer de roboten inte
reagera på samma sätt som pizzerian jag gick till under studenttiden som nu 6
år senare fortfarande slår in samma beställning när jag går genom dörren. Jag
vågar inte ändra för jag vill inte såra ägarens känslor. [3]
[1]
http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21699930-reasons-be-less-afraid-about-march-machines-im-afraid-i-cant-do?frsc=dg|d
[2]
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3609259/Meet-Pizza-Hut-s-latest-employee-Pepper-robot-orders-recommendations-Asian-trial.html
[3] http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-24/inside-silicon-valley-s-robot-pizzeria
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar