Figur: Tid mellan Introduktion av
innovation och konkurrents inträde. 1887-1986. Källa Agaewal and Gort (2001)
Marknaden rör sig snabbare än förr och därför kommer det ta
längre tid att ställa om. EN konkurrent som kommer med en produkt som kan
konkurrera med den egna är sällan roligt för ett företag. Tiden från en
produkts inträde tills en kokurrerande produkt har kommit har gått ner. I en
studie av Agaewal and Gort (2001) gick de igenom 46 stora innovativa produkter
på konsumentmarknader som kommit till marknaden och som fått konkurrens. Antalet
produkter är inte jättestort, men forskarnas urval verkar, utifrån rapporten,
vara utan större bias, men en viss slutsats borde gå att dra. Det går snabbare
och under de dryga 30 åren sedan senaste mätpunkten är det möjligt att tiden ytterligare
har förkortas. Ett exempel är Nokia vars telefoner blev helt frånsprungna,
något man under Nokias topp inte hade kunnat tro. Denna teknikutveckling är intressant
för att omställningen från succé till katastrof verkar ha krympt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar