Att åka ner en kilometer under
jorden i LKAB gruvan i Kiruna är en häftig upplevelse. Mycket har hänt sedan Den stora gruvstrejken
av Émile Zola kom ut första gången 1885. Bokens miljöskildringar är lysande.
Den brutalt mörka klaustrofobiska beskrivningen av Etiennes, huvudkaraktärens,
första nedstigning i gruvan skapar ryggradsrysningar av obehag. Ungefär fem hundra meter under jord bröt arbetarna
kolet. Krypande, knäande, liggande på rygg hackade de loss kol i ställningar
som inte skulle godkännas av dagens arbetsmiljöverk. Somliga ställen var heta
som finska bastus, på andra delar sipprade ett iskallt regn från otäta
förtimringar. Rasrisken var konstant och något som kunde drabba vem som helst, gruvgasen
förorsakade förgiftningar och ibland svåra explosioner. Zola övertygade om att arbete
i en gruva bäst görs av robotar.
Rio Tinto, gruvföretag, har rullat ut en helautomatiska
förarlöslastbilsflotta på två av sina järnmalmsgruvor i Pilbara i västra
Australien[1]. Det Anglo-australiska företaget
testar också förarlösa tåg och autonoma borrar i regionen. Företaget omfamnar
ny teknologi för att öka säkerhet men framförallt skära kostnader. Den
självkörande fordonsflottan presterar i nuläget 12 procent bättre än de som
bemannas av människor, Primärt är det genom att raster tas bort och
tidsförluster vid skiftbyten försvinner. De automatiska truckarna styrs på GPS signaler
och leverera sin järnmalmslast 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. De
övervakas på distans av operatörer vid en ledningscentral i Perth, mer än 1000
km bort från Yandicoogina och Nammuldi gruvor.
Om det går att styra gruvorna 1000 km från orten i
Australien med teknik som har mycket utveckling framför sig skulle det då gå
att göra det i Sveriges gruvor långt uppe i norr? Svaret är förmodligen ja och
jobben kommer förmodligen inte hamna på kontor i Kiruna och Gällivare. De datoriserade
jobben skulle passa dagens ungdom som är uppväxt med datorer och datorspel, Euro
Truck Simulator 2 är ett lastbilssimulatorspel utvecklat och publicerat av SCS
Software där man kör runt i ett virituellt Europa och levererar saker med
lastbil.
Det är dyrt att ha anställda i Malmfälten. I alla fall när
det är högkonjunktur för gruvorna. Ungdomar i åldrarna 20-24 som bor i
Gällivare och Kiruna har en medelinkomst som är dubbelt så hög som snittet i
resten av landet[2].
De lite äldre ungdomarna tjänar även mer än sin motsvarighet i södra Sverige.
25-29-åringarna i Gällivare hade under 2011 en snittinkomst på 285 300 kronor, snittet
för landet låg på 203 900 kronor. Att styra truckarna kan lika gärna göras från
Stockholm eller en kommun med hög ungdomsarbetslöshet och lågt löneläge.
Den automatisera flottan på Rio Tinto gav även bättre
utnyttjande av det köpta kapitalet, vilket gör det möjligt för företaget att
minska sin flotta storlek och minskar kostnaderna i investeringar, vilket slår
på fordonsproducenter. Gruvjobben är på tillbaka gång, även om vi utvinner mer
mineraler än någonsin. Mer än 38.000 gruv jobb försvann i Australien mellan maj
2012 och December 2014 på grund av neddragningar och införandet av mer
effektiva arbetsmetoder och ny teknik, konjunkturen spelar givetvis också in.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar