lördag 18 juni 2016

Förarlösa fordon på väg



Du har just avslutat apelsinjuiceglaset och Nutella-toasten när telefonen plingar till. Din bil har anlänt och väntar ute på gatan. Den är fläckfritt ren och morgontidningen ligger däri. Du tackar tyst i dit huvud dig själv som valt ett lyxigare alternativ på tjänsten du prenumererar på, bil när du vill och hur du vill.

10 minuter senare sitter du och läser sporten, för svenska landslaget har det gått som för de som fortfarande kör i filen för de som kör bil manuellt, segt, du behövde aldrig lägga tusentals kronor på körkort. Bilen kör med 10 centimeters lucka fram och bak och alla bilar centralstyrs tillsammans som en enda organism. Till och med i 110 kilometer i timmen känns det tryggt, inte för att du ens kollar ut, inget nytt att se. 

Väl framme vid jobbet stiger du ur och ser bilen glida vidare mot nästa person som har beställt den. Det finns inte längre några parkeringsplatser i städerna, bara på och avstigningsplatser.

De självkörande bilarna är snart här. 

En förarlös bil är precis som namnet antyder en bil som framförs utan en mänsklig förare vid ratten, om bilen ens har en ratt. Exempel på företag som arbetar och kommit långt med teknik för förarlösa fordon är lastbilstillverkarna Volvo och Scania som har lastbilar som ska testas på de allmänna vägarna och inte bara avspärrade testområden inom en snar framtid. Amerikanska Google har också bilar som körts flera timmar ute på vägarna utan någon i dem.

Det andra genombrott är den nya formen av ekonomi som kallas delad ekonomi, ungefär som en bilpol fast effektivare.

I Washington där jag senast bodde fanns Zip-car. Man kunde betala månadsavgift till dem för att få använda deras bilar som stod parkerade runtom i standen. Man tar upp sin telefon och kollar var en bil står och sedan bokar man den och får en kod via sms för att starta den. När man är klar lämnar man den på en parkering och checkar ut och betalar per km. detta istället för att äga en bil man större delen av dygnet inte använder.

När dessa två kombineras kommer du kunna vid jobbdagens slut kunna klicka in i telefonen var du är samt var du vill åka och så kommer en bil komma rullande och ta dig dit för att åka mot nästa kund.
Det kommer säkerligen komma protester mot förarlösa fordon, de kommer att uppfattas som farliga, precis som videobandspelarna när de kom. Dock kan ett förarlöst fordon inte somna, köra rattfull eller drogpåverkad. Väder blir inte heller en faktor, många reseföretag lugnar redan nu sina passagerare med att piloter inte får landa flygplan om det är för dåligt väder utan då tar datorn över.
Eftersom denna framtid nästan är här är det något som kommunerna måste ta hänsyn till i sitt planeringsarbete. Parkeringsvakter, långtradarchaufförer och trafikpoliser däremot kommer måsta se sig om efter ett annat jobb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar