Vad för
städer kommer vi se genom rutan till den självkörande bilen i framtiden? Kommer
städerna översvämmas av bilar som Los Angeles och många andra storstäder gör
eller kommer de vara fyllda av parker där parkeringarna en gång fanns. Alternativ
kommer hus byggas på grusplanerna i city som vi nu kallar parkeringsplatser?
Parkeringsplatser
är något vi avskyr, när de behövs så är de slut och nästan all annan tid finns
de i överflöd. De finns längst stadens gator och tar upp hälften av vägen, i
stalinistiska betongklumpar, även kallade parkeringshus, finns de i överflöd
och fyller upp hela kvarter i stadskärnorna.
Inom 10 år kommer parkeringshusen vara ett minne blott, precis som
parkeringar i största allmänhet, i alla fall i städerna.
Om vi
med fantasin reser till Berlin eller Washington via google maps kan vi se att
stora ytor tas upp av parkeringar, även på väldigt centrala områden. En studie
visade att 45% av biltrafiken i Brooklyn är bilar som snurrar runt för att
hitta en parkering. Förarlösa bilar skulle göra detta helt onödigt. De kan åka
hem om vi äger bilen, hämta nästa person eller alternativt köra till ett
centralgarage. Ett examensarbete från Kungliga tekniska högskolan utfört av
Pierre-Jean Rigole räknade nyligen ut att de 136 000 bilarna som trafikerar
Stockholmsområdet skulle kunna bytas ut mot 9 700 självkörande bilar. Två
genombrott inom hur bilar används kommer bana vägen för detta.
Marken
som används till parkeringsplatser kommer kunna användas till boenden. San
Fransisco har ett program där de omvandlar parkeringar till parker. Grönområden
gör luften bättre och sänker temperaturen i städerna. En tillräckligt varm dag
kan man steka ägg på nästan flytande asfalt, ett skogspart kan få ner
medeltemperaturen med 2 grader.
Parkeringsplatsergör allt annat dyrare. Stormarknader i städer är ett tydligt exempel,
vidsträckta öppna asfalterade områden utanför affärer som ofta tar upp mindre
yta än dess parkering. Ett markpris som
måste slås ut på det kunderna köper.
I Sverige
och världen är det inte ovanligt att de som bygger bostäder har krav på sig att
också bygga ett visst antal parkeringar. Exempelvis 1.1 parkering per lägenhet,
förmodligen därför det aldrig är nått problem att hitta parkeringar i ett nytt
studentområde. Parkeringstvånget innebär att de som inte har en bil måste
betala för dessa.
En analys utförd i Seattle kom fram till att kravet att ordna
parkeringar drev upp hyran med 250$ i månaden. När en parkeringsplats kan säljas
för flera miljoner i Stockholm inser man varför. En studie i Chicago kom fram
till att en tredjedel av parkeringsplatserna var tomma under natten. Samma
studie fann att parkeringstvånget i Los Angeles sänkte antalet nya lägenheter
när det byggdes med 13 %. Värst drabbas de fattiga som i mindre utsträckning
har bil.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar