Flexibel ekonomi. (Del 1 i ett längre långt inlägg)
När förändringens
vindar blåser in som stormen Gudrun kommer Sverige behöva ny politik för att
hjälpa de som drabbas negativt av förändringarna men som samtidigt låter oss
skörda frukterna av allt positivt som också kommer med den nya tidsåldern. Att
kalla det en ny tidsålder är nog ett av de största orden vi tagit i munnen
såhär långt i boken.
De politiska beslut som
fattas nu kommer visa sig vara väldigt viktiga. Fel beslut kommer försämra de
ekonomiska möjligheterna för miljontals svenskar. Arbetsmarknaden är ett race
mot maskiner, AI och digitalisering – teknik som för somliga ligger i
gränslandet mot magi. Rätt beslut kommer göra att svenskarna kommer kunna hänga
med förändringens vindar.
Hur vet vi skillnaden
på bra och dålig policy? Om flexibilitet och experiment står mot införanden av hinder
för att bevara status quo så kommer de två förstnämnda vara vinnare. Åker man
kanot i en fors finns det många sätt att ramla i vattnet. Ett rätt säkert sätt
att ta sig ner är att försöka styra lätt för att flyta med i den anturliga strömmen.
Uppmuntrande av jobb kommer vara viktigare än att planera för att vissa jobb
försvinner. Hittills har få haft rätt med förutsägelser om framtiden.
En
mer flexibel ekonomi. I tider av brutalt snabb förändring
kommer världen bli allt svårare att förutse. Oväntade tekniksprång kommer att
rubba hela industrier. Kapitalismens kreativa förstörelse rör sig allt snabbare
och för att kontra det bör Sverige bli bättre på att få igång
omvandlingstakten.
Även fast vi skulle
behöva större flexibilitet är vi inom många områden på väg in i en stelare
ekonomi. I många fall är det inte medvetet. I en tid när arbetsmarknaden blir
mer dynamisk måste vi kunna byta stad och arbetsort oftare. Den svenska
bostadsmarknaden är trögrörlig. Redan 2011 skrev Stockholms handelskammare[1]
att ” En väl fungerande bostadsmarknad är avgörande för Stockholmsregionens
framtida kompetensförsörjning och konkurrenskraft. Men situationen på
bostadsmarknaden har blivit akut. Den är trögrörlig och det finns en stor,
växande och allvarlig bostadsbrist”. Situationen är inte mindre akut nu några
år senare.
Det är inte
säkert att spådomen om att det kommer bli viktigare att flytta till städerna
för att få möjlighet till jobb när vissa av de klassiska industrierna
försvinner. Men om spådomen stämmer är diet inte säkert att alla kommer ha råd
att flytta till jobben. Ungdomar utan kapital är en sak men det är också en kostnad
för äldre. Stockholms Handelskammaresberäkningar visar att skattekostnaden för
en flytt i Stockholms län, för ett hushåll som bott 20 år respektive 40 år i
sin Sverigevilla, i genomsnitt uppgår till 450 000 respektive 750 000 kronor. Detta
om man behöver betala flyttskatter som de kallar det. Därtill kan läggas
mäklararvodet som ökar flyttkostnaden ytterligare, till 600 000 respektive 900
000 kronor. Det är en dubbelt så hög kostnad som riksgenomsnittet att flytta
till Stockholm.
Att den svenska
bostadsmarknaden är lika trevlig som sommardagen i norra Finland är det ingen
som höjer ögonbrynet över. Men att vi går mot mindre flexibla arbetsmarknader i
en del länder är däremot ögonbrynshöjande. I USA har till exempel
arbetsmarknaden gått emot en mindre flexibel sådan.
Nu avses inte, av vissa kallade[2],
SMS-jobb. Så kallade sms-jobb innebär att arbetstagaren kallas in vid behov. Det
är inte olagligt för en arbetsgivare att bestämma från dag till dag om en
person ska erbjudas arbeta eller inte. Det kallas för intermittent anställning.
Det kanske passar somliga men för många är det nog inte välfungerande. För den
med ett fast jobb och tid över är det nog väldigt bra. Till min facebookchatt
kommer det då och då frågor om jag kan skriva ett PM om något ämne till en
PR-byrå, passar utmärkt en tråkig tisdagkväll. Om det är hela ens livsinkomst
är det nog värre.
Bortgången av den amerikanska
dynamiken på arbetsmarknaden har karaktäriserats av ekonomen John Hatiwanger
som ”döden genom ettusen små skärsår”. Varje enskild handling har i sig inte
varit allvarlig. Alla kan förlora en droppe blod och fortsätta fungera. När man
är inne på den tusende droppen så kan det däremot leda till huvudvärk åtminstone.
Ett ytterligare yrkeskrav eller en veckas kurs som måste vara avklarad är i sig
ensamt som policy säkert vettigt. Men när nya krav och licenser förs in på tusentals
yrkesområden kan resultatet bli att det finns både jobb och arbetskraft men de
kan inte matchas ihop.
I Sverige är det relativt sett
få yrken som omfattas av en legitimation enligt lag. De flesta är knutna till
sjukvård. Att en läkare måste ha en legitimation kan givetvis diskuteras men
jag skulle däremot inte gå till en som saknar en sådan. Ensamrätt till yrke
regleras genom 3 kap. 4 § lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och
sjukvårdens område (LYHS). Lagen har delvis ersatt kvacksalverilagen och reglerar
att enbart personer med legitimation, av staten utfärdad, inom yrket får utföra
arbetsuppgifter som är därtill knutna[3].
Om min frisör, som jag än gång i
tiden gick till innan jag skaffade en Reinfeldt frisyr, skulle behöva en 70
dagars utbildning för att schamponera hår och skriva två prov på sin kunskap
skulle jag däremot bli förvånad. Den 70 dagars utbildning för att få tillstånd
att schamponera hår finns i USA.
Sverige är inte USA och det är
tur när det gäller yrkeslegitimationer. Enligt ekonomen Morris Kleiner med fler
(2010)[4]
omfattades enbart 5 procent av de amerikanska jobben av yrkeslegitimation år
1950. År 2008 var andelen 30 procent. I början av 1990-talet beräknas att
omkring åtta hundra yrken i USA har licensierats av åtminstone en delstat. År
2003 uppskattades att mer än 1.100 yrken var licensierad, certifierad eller är
registrerade i åtminstone en delstat. Yrkes licensiering var ett problem Adam Smith skrev om redan 1776 när i
The Wealth of Nations:
“The property which every man has in his own labour, as it is the original foundation of all other property, so it is the most sacred and inviolable. The patrimony of a poor man lies in the strength and dexterity of his hands; and to hinder him from employing this strength and dexterity of his hands; and to hinder him from employing this strength and dexterity in what manner he thinks proper without injury to his neighbour is a plain violation of this most sacred property."[5]
Baserat på data samlat under
2012 från tjugosju länder inom Europeiska unionen (EU), visade det sig att
mellan 9 och 24 procent av de europeiska arbetstagarna var under arbetslicensiering,
detta motsvarar ungefär 19 miljoner och 51 miljoner människor[6].
I likhet med USA: s delstater, varierar graden av yrkes licensiering stort mellan länderna i EU. Exempelvis Sverige har mindre än 15 procent av de anställda under arbetslicensiering. Reglering är vanligare i andra länder: åtminstone 25 procent av de anställda i Danmark och Tyskland, till exempel, är reglerad regleringen är också hög i Italien och Spanien
I likhet med USA: s delstater, varierar graden av yrkes licensiering stort mellan länderna i EU. Exempelvis Sverige har mindre än 15 procent av de anställda under arbetslicensiering. Reglering är vanligare i andra länder: åtminstone 25 procent av de anställda i Danmark och Tyskland, till exempel, är reglerad regleringen är också hög i Italien och Spanien
I mars 2011
godkände riksdagen en lag om lärarlegitimation. Lagen innebär krav på
legitimation för tillsvidareanställning av lärare. Vissa lärargrupper är
undantagna från legitimationskravet och andra omfattas inte. Lagen skulle träda
i kraft den 1 juli 2012, med särskilda övergångsregler att gälla fram till 2015[7].
[1]
Stockholms handelskammare analys (2011) Sänkt reavinstskatt ökar
rörligheten på Stockholms Bostadsmarknad. 2011:3 ISSN 1654-1758.
[2] http://www.lo.se/start/facket_direkt/anstallningsformer/sms_jobb
[3] https://sv.wikipedia.org/wiki/Ensamr%C3%A4tt_till_yrke
[4] KLEINER,
Morris M.; KRUEGER, Alan B. The prevalence and effects of occupational
licensing. British Journal of Industrial Relations, 2010, 48.4: 676-687.
[6] Morris
M. Kleiner. "Reforming Occupational
Licensing Policies" (pdf), The Hammilton Project,
Discussion Paper 2015-01, March 2015. Referenced 2015-07-04.
[7] https://sv.wikipedia.org/wiki/Yrkeslegitimation
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar