onsdag 31 augusti 2016

Förarlösa fordon i gruvorna



Att åka ner en kilometer under jorden i LKAB gruvan i Kiruna är en häftig upplevelse. Mycket har hänt sedan Den stora gruvstrejken av Émile Zola kom ut första gången 1885. Bokens miljöskildringar är lysande. Den brutalt mörka klaustrofobiska beskrivningen av Etiennes, huvudkaraktärens, första nedstigning i gruvan skapar ryggradsrysningar av obehag.  Ungefär fem hundra meter under jord bröt arbetarna kolet. Krypande, knäande, liggande på rygg hackade de loss kol i ställningar som inte skulle godkännas av dagens arbetsmiljöverk. Somliga ställen var heta som finska bastus, på andra delar sipprade ett iskallt regn från otäta förtimringar. Rasrisken var konstant och något som kunde drabba vem som helst, gruvgasen förorsakade förgiftningar och ibland svåra explosioner. Zola övertygade om att arbete i en gruva bäst görs av robotar.

Rio Tinto, gruvföretag, har rullat ut en helautomatiska förarlöslastbilsflotta på två av sina järnmalmsgruvor i Pilbara i västra Australien[1]. Det Anglo-australiska företaget testar också förarlösa tåg och autonoma borrar i regionen. Företaget omfamnar ny teknologi för att öka säkerhet men framförallt skära kostnader. Den självkörande fordonsflottan presterar i nuläget 12 procent bättre än de som bemannas av människor, Primärt är det genom att raster tas bort och tidsförluster vid skiftbyten försvinner. De automatiska truckarna styrs på GPS signaler och leverera sin järnmalmslast 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. De övervakas på distans av operatörer vid en ledningscentral i Perth, mer än 1000 km bort från Yandicoogina och Nammuldi gruvor.

Om det går att styra gruvorna 1000 km från orten i Australien med teknik som har mycket utveckling framför sig skulle det då gå att göra det i Sveriges gruvor långt uppe i norr? Svaret är förmodligen ja och jobben kommer förmodligen inte hamna på kontor i Kiruna och Gällivare. De datoriserade jobben skulle passa dagens ungdom som är uppväxt med datorer och datorspel, Euro Truck Simulator 2 är ett lastbilssimulatorspel utvecklat och publicerat av SCS Software där man kör runt i ett virituellt Europa och levererar saker med lastbil. 

Det är dyrt att ha anställda i Malmfälten. I alla fall när det är högkonjunktur för gruvorna. Ungdomar i åldrarna 20-24 som bor i Gällivare och Kiruna har en medelinkomst som är dubbelt så hög som snittet i resten av landet[2]. De lite äldre ungdomarna tjänar även mer än sin motsvarighet i södra Sverige. 25-29-åringarna i Gällivare hade under 2011 en snittinkomst på 285 300 kronor, snittet för landet låg på 203 900 kronor. Att styra truckarna kan lika gärna göras från Stockholm eller en kommun med hög ungdomsarbetslöshet och lågt löneläge.

Den automatisera flottan på Rio Tinto gav även bättre utnyttjande av det köpta kapitalet, vilket gör det möjligt för företaget att minska sin flotta storlek och minskar kostnaderna i investeringar, vilket slår på fordonsproducenter. Gruvjobben är på tillbaka gång, även om vi utvinner mer mineraler än någonsin. Mer än 38.000 gruv jobb försvann i Australien mellan maj 2012 och December 2014 på grund av neddragningar och införandet av mer effektiva arbetsmetoder och ny teknik, konjunkturen spelar givetvis också in.


[1] http://www.ft.com/cms/s/0/43f7436a-7632-11e5-a95a-27d368e1ddf7.html#axzz4ItABcCKk
[2] http://www.expressen.se/nyheter/i-kiruna-och-gallivare-tjanar-unga-storkovan/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar