torsdag 29 juni 2017

Spaning - småpizzeriornas död



Längst in i köket i staden Mountain Views nyaste pizzeria arbetar roboten Marta outtröttligt. Den sprider marinara sås på okokt pizzadegar. Hon klagar inte tar några avbrott, och har aldrig behövt en sjukdag. Hon arbetar gratis. Hon är till och med inställd på att inte sprida såsen för perfekt för att skapa en mer hemlagad känsla.
Marta är en av två robotar som arbetar på Zume Pizza, ett företag som försöker göra en mer lönsam pizzeria genom maskiner. Detta i sig borde inte vara ett hot mot svenska pizzerior och deras jobb, arbetskraften är ofta inte dyr, speciellt i familjeföretag. Zume Pizza kombinerar dock robotarna med ytterligare en teknik som kommer bli en potentiell pizzeriadödare.
Det är också skapat särskilda leverans lastbilar som kommer att avsluta matlagning pizzor under resan till hungriga kunder. En kall pizza är en dålig pizza, en pizza som legat på uppvärmning för länge får en rätt svampig konsistens. Detta skapar geografiska begränsningar när det gäller hur långt en pizzeria kan leverera. Zume Pizzas bilar ska kunna slå på uppvärmningen av pizzan under leveransen, detta gör att samma bil, möjligen självkörande, kommer kunna leverera helt färska pizzor till kunder. Detta skapar en större geografisk marknad och massproduktion av pizzor med robotar kan bli lönsamt, speciellt då de kan hålla en vald kvalitet på alla pizzor. Den lokala pizzerian dör och ett storkök tar över.
Pizzeriors stora problem för att nå skalekonomi har alltid varit geografiska avstånd. Vi är vana vid att det finns en pizzeria (numera möjligen ett sushiställe) i varje bostadsområde och att de sänker priserna när det kommer in en konkurrent på marknaden. Mellan områdena är det inte så stor konkurrens även om siter som exempelvis pizza.nu har fört in lite sådant.
Pizza Hut bryter med människor i personalen Sent i maj 2016 annonserade Pizza Hut att de i Japan[1], så klart Japan, skulle börja använda en robot kallad Pepper för att ta emot beställningar och leverera mat. Det ska bli en ”rolig och friktionslös användarupplevelse. Detta i sommarbete med Mastercard och SoftBanks Robotics.[2] Tanken är att kunden även ska kunna scanna sitt Mastercard för att roboten ska kunna lära känna en och göra personifierade rekommendationer. Förhoppningsvis kommer de roboten inte reagera på samma sätt som pizzerian jag gick till under studenttiden som nu 6 år senare fortfarande slår in samma beställning när jag går genom dörren. Jag vågar inte ändra för jag vill inte såra ägarens känslor. [3]


[1] http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21699930-reasons-be-less-afraid-about-march-machines-im-afraid-i-cant-do?frsc=dg|d
[2] http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3609259/Meet-Pizza-Hut-s-latest-employee-Pepper-robot-orders-recommendations-Asian-trial.html
[3] http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-24/inside-silicon-valley-s-robot-pizzeria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar