Låt oss börja med att försöka definiera kompetens. Bara för
att man har en examen eller licens är det inte säkert att man är kompetent att
utföra ett jobb. Exempelvis så är jag en disputerad nationalekonom men på de
flesta avdelningarna på Riksbanken skulle jag skapa rätt kaos om jag fick
beslutanderätt och ingen sa åt mig.
Kompetens bör förstås som balans mellan teoretisk kunskap,
praktisk kunskap och omdömeskunskap. En av ”kunskaperna” räcker inte, dessa
kunskapsformer förstärker varandra. Problemet från ett policyperspektiv är att
en typ av åtgärd förmodligen inte kommer fungera utan vi bör förvänta oss att
olika former av lärande kommer krävas för att en person ska bli kompetent.
Det räcker således inte med
teoretisk utbildning, utan det krävs även praktisk erfarenhet och kritisk
reflektion över gjorda erfarenheter för att bli kompetent i de flesta
sammanhang. Kompetensen är inte statisk vilket innebär att det vi lär ut idag
kan vara irrelevant om tio år eller ännu snabbare. Vi måste kontinuerligt
utvecklas och anpassas den kompetenshöjande åtgärden till nya förutsättningar
och behov.
|
Vetenskaplig
kunskap
|
Praktisk
kunskap
|
Omdömeskunskap
|
Typ av kunskap
|
Bevisbar och generaliserbar teori och empiri,
påståendekunskap, know-what.
|
Tekniska färdigheter, hantverkskunnande,
yrkeskunskaper, färdighetskunskap, delvis tyst kunskap, know-how.
|
Praktisk klokskap, gott omdöme, bildning, delvis
tyst kunskap.
|
Lärandeform
|
Teoretisk utbildning i formella
utbildnings-situationer.
|
Praktik, situerat lärande, handledning, reflektion
över erfarenheter.
|
Praktisk erfarenhet, situerat lärande, kritisk
reflektion över det egna handlandet.
|
Utbildningssystemet är främst
duktig på att leverera teoretisk kunskap samt lära ut hur man lär sig. I
ärlighetens namn är utbildningssystemet kanske inte ens bra på att leverera
teoretisk kunskap. De flesta påbörjar gymnasiet efter högstadiet (i alla fall
år 2015 då jag har siffor) runt 98 procent. Andelen som tar sig igenom
gymnasiet är dock betydligt mindre. Andelen elever som uppnår gymnasieexamen
inom fyra år är 69 procent, andelen som uppnår examen inom tre år är 65
procent.
Detta var före migrationsvågen 2015, så vi bör räkna med att
andelen är ännu lägre, har dock inga siffror. Dock, rörelsen är mot att Sverige
har en ”high-school-drop-out-rate” på 50%, vilket är obra.. Av
de som inte tar sig igenom gymnasiet bör vi anta att de inte kommer ta sig
igenom högre utbildning i någon större utsträckning senare i livet och då kan
det finnas 100 000 lediga jobb men på deras dörr till arbetsmarknaden står
det: överge allt hopp.
1.1 Många jobb och många arbetslösa - Matchning
Trots att arbetslösheten är hög och förväntas stiga kan det
samtidigt vara brist på olika typer av arbetskraft i landet. Världsbanken
studerade det svenska företagsklimatet år 2014 och företrädare för 600 svenska
företag uppgav att bristen på tillräckligt utbildad arbetskraft var det klart
största tillväxthindret.
Intressant är att de största rekryteringsproblemen fanns inom metall- och
verkstadsindustrin. Rekryteringsproblemen gällde hade främst yrkeskunnig
arbetskraft och bristen bestod i mjukare färdigheter som god arbetsmoral och
social kompetens var betydande.
I Svenskt Näringslivs rekryteringsundersökning 2015 uppgav
59 procent av de svenska företagen att de hade svårt att rekrytera personal.
Andelen har stigit jämfört med tidigare undersökningar. År 2018 hade
kompetensbristen ökat då sju av tio företag som försökt att rekrytera angav att
det varit svårt att hitta medarbetare med rätt kompetens. Bristen var störst
hos företagen inom IT- och telekomsektorn som svarade att en planerad expansion
hade hindrats på grund av rekryteringsproblem.
Enligt en undersökning från Manpower (2014)
hade vart tredje svenskt företag med fler än tio anställda svårt att rekrytera
personal med rätt kompetens och i Hays Global Skills Index (2015) som omfattade
31 länder hade Sverige den näst största bristen på arbetskraft med hög
kompetens.
Kompetensbrist och matchningsproblem kan inte lösas med att
mer resurser tillförs utbildningssystemet. Vidare är bara 25 % av de anställda
i det privata näringslivet högskoleutbildade. Om
vi vill att utbildningssystemet ska leverera möjligheter till jobb måste relevansen
för näringslivet öka.
Figur 1
Relationen mellan antalet arbetslösa och antalet lediga jobb 1980-2016
Matchningen i Sverige har också försämrats över tid se figur
1 ovan som visar Beveridgekurvan. Beveridgekurvan
visar sambandet mellan vakanser och arbetslöshet. Om arbetslösheten är låg och
vakanserna få indikerar det på god matchning mellan arbetstillfällen och
arbetssökande. När både vakanser och arbetslöshet ökar samtidigt skiftar
Beveridgekurvan utåt vilket tyder på att matchningen försämras. Tidigare kunde
informationsproblem på arbetsmarknaden vara en orsak till att jobb inte
fylldes, ex om den arbetssökande inte visste at jobbet fanns. Idag torde
information vara tämligen gratis och tillgänglig i mobilen så något annat
driver försämringen av matchningen. Det innebär att det finns fler lediga jobb
men ingen som kan ta dem. Ex år 2016 närmade det sig två procent lediga jobb
fast arbetslösheten var över sju procent.
Dock är jag inte säker på att vi har kompetensbrist, snarare
kanske kompetensen sitter fast på fel ställen. En intressant graf jag gillar
är:
Figur 2
andel matchade
Grafen visar att matchningen har blivit sämre över tid i
Sverige och att allt fler är överkvalificerade för sina jobb. Det kan vara en
fråga om utbildningsinflation på grund av att man måste signalera kunskap. Om
fler människor uppnår en viss kvalifikation såsom en universitetsexamen,
berättar sorteringsmekanismen, examen, mindre för arbetsgivare, vilket leder
till examensinflation eftersom människor behöver ytterligare kvalifikationer
för att sticka ut. Till exempel vissa jobb som tidigare krävde en
kandidatutbildning, men som nu behöver en mastersutbildning. I de
kandidatutbildades kungarike är den masterutbildade kung.
Utbildningssignalering innebär alltså att det ofta är
rationellt för individer att utbilda sig mer än vad som är samhällsekonomiskt.
Tänk dig en konsert. Om några få i publiken ställer sig upp kommer dessa
tillfälligt att se scenen bättre. Om personen framför en står upp den bakom stå
upp för att inte skymmas. Slutresultatet blir att alla är mindre bekväma och
ingen ser bättre. När alla omkring en utbildar sig innebär det en allt större
kostnad för individen att hålla sig jämsides.
1.2 Varför är kompetensbrist ett problem?
En individ som saknar kompetens för utmaningarna på dagens
arbetsmarknad eller förmåga att lära nytt kommer med tiden få problem med
försörjning, hälsa och välbefinnande.
Förändring blir ett hot istället för en möjlighet, en
ständigt utvecklad kompentens är individens vingar av trygghet. Hot, inre och
yttre, driver populism och det finns inga enkla lösningar för förändringarna på
arbetsmarknaden. Reformer som syftar till att mildra konsekvenserna av en förändrad
arbetsmarknad (till exempel öka sysselsättning och löner) kan inte
tillfredsställa de populistiska kraven vare sig i Europa eller USA. Vidare, de
två yrkesgrupper som mest sannolikt röstade på populistiska partier i
Västeuropa på 1990-talet hade ganska olika åsikter om politikens ekonomiska
dimension: traditionella industriarbetare som var för omfattande statligt
ingripande och småföretagare som motsatte sig statligt ingripande.
På en högre nivå finns ytterligare problem. Samhällets
innovationsförmåga, jobbskapande och välståndsutveckling rör sig naturligt
långsammare om kompetens saknas. Statsfinansiellt går det inte heller bra då
finansiering av socialförsäkringar och pensioner, försämras vid brist på
kompetens. Näringslivets innovationsförmåga och konkurrenskraft minskar och ett
inkluderande samhälle omöjliggörs.
Felmatchade anställda kan också leda till sämre
produktivitet då man kanske inte leverera som förväntat. Kostnader ökar också för
vidareutbildning eller extra handledning om arbetsgivaren måste betala
utbildning för att göra den felmatchade matchad. Felmatchning är problematiskt
för individen. För lite kompetens leder till oro för att behålla jobbet och för
mycket till ett tråkigt arbete som de kommer försöka lämna om tillfälle ges.
Ett medskick är att om vi försöker ändra något kommer vi
stöta på problem med tidslaggar. En tidslagg innebär att det man tar beslut om
idag inte implementeras omedelbart. Ett trögrörligt system i en snabbt
förändrande tid är en dålig kombination. Anta att en ”chock” uppstår på
arbetsmarknaden som gör att någras kunskap blir överflödig och de blir
arbetslösa:
2020
|
2022
|
2024
|
2026
|
2027
|
Upptäcka
chock
|
Utbildningspolicyåtgärd
klubbas
|
Utbildningssystemet
kan svara upp
|
Färdigutbildad
|
Till arbetsmarknadens
förfogande
|
7 år
totalt, smartphone har funnits runt 14 år
|
|
Chock?
|
Chock?
|
Chock?
|
Chock?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dels tar
det enorm tid att få igenom åtgärd och sedan en person. Sedan är det inte
säkert att det jobb man utbildar för är där när den som utbildats kommer ut ur
systemet.