Lotta Engzell-Larsson (Dagens industri) driver en tes om att flygskatten inte är ansvarig för förflyttandet av flyg från Sverige till Danmark och Norge. Jag håller öppet för att hon har rätt, men... inget i ledartexten stödjer hennes tes och sedan håller inte speciellt mycket vare sig faktamässigt eller teoretiskt.
Caset är en resa till Las Vegas. Lotta Engzell-Larsson säger att "Men skatten är ändå bara 250 kronor per resa utanför EU..." I detta fallet är det mig veterligen felaktigt. En resa på över 600 mil beskattas med 400 kr. Las Vegas ligger ca 850 mil från Sverige. Detta är ett detaljfel men får senare i argumentet en del konsekvenser. [UPPDATERAT, har pratat med sekreteraren i en statlig utredning om flygskatten och USA är inte ett land som faller under kategorin 600 mil bort]
Hon fortsätter: " Ingen som vill åka till Las Vegas låter 250 kronor stoppa dem." (400 kr min anmärkning).
Nedan är en graf på sammanställningen av uträkningar på elasticitet för flyg (dvs hur priskänsliga vi är), studien är en metaanalys och har samlat in 204 tidigare forskningsstudier. Endast i ett fall har en positiv elasticitets hittas. I detta fall en observation på 0.21. Detta betyder att om priset på flyg går upp med 1 procent ökar flygandet med 2.1 procent. Medel ligger dock på -1.146. Detta innebär att efterfrågan sjunker mer än proportioneligt till prisförändringen. (Studien är dock från 2002 så elasticiteterna kan se annorlunda ut idag men mycket troligt fortfarande negativa).
Källa: Brons, M., Pels, E., Nijkamp, P., & Rietveld, P. (2002). Price
elasticities of demand for passenger air travel: a meta-analysis. Journal of Air Transport Management, 8(3), 165-175. (gratis pdf på tidigare utgåva)
Om vi antar medelelasticiteten -1.146 och antar att en resa kostar 2000 kr samt att priset höjs med 400 kr (har inte tagit hänsyn till hemresan) så har vi en prishöjning på 20%. Detta borde medföra en efterfrågeminskning på mer än 20% (grovt förenklat då elasticiteten givetvis inte är samma på alla punkter). Det går även att anta 10 % ökning av totalpriset och en nedgång med 11 procent passagerare, gör vi det så har vi nog även ätit upp vinstmarginalen på flighten och därmed är det rimligt att lägga ner den.
Vidare för hon diskussion om att man betalar för incheckad väska och att man vill ha platsbiljett. Själv vill jag ha varken eller av dessa och hade det ej då jag senast flög till Vegas. Men det är våra personliga preferenser och har inte just någon bäring som argument.
"Norwegians stora problem är inte skatten, utan miljardförlusterna. Redan
i mars 2017 drog bolaget på oklara grunder in flygningarna sommartid
till Las Vegas, inte bara från Stockholm utan även från London och
Köpenhamn" Här har vi ett möjligt fall av Post hoc ergo propter hoc (latin "Efter detta, därför av detta") betecknar ett logiskt felslut där man antar att eftersom en händelse sker efter en annan måste den andra bero på den första. Min kommentar här är att Om Rom-Vegas går med förlust så är det rimligt att stänga en linje, linjer går ibland med förlust.
"Skattens hämmande effekt på flygandet är obefintlig eller begränsad." Möjlig men det beror på marginalerna flygbolagen har, mig veterligen är de inte speciellt höga.
Resten av argumenten handlar om Norwegians allmänna ekonomiska situation så finns inte så mycket att säga om dem.
Avslutnignen på texten "Skatten motiveras av att flyget ska bära en del av sina miljökostnader,
eftersom flygbränslet av någon outgrundlig orsak är skattebefriat,
vilket orättvist gynnar flyg framför tåg och vägtrafik." I sak håller jag inte emot, flygskatten som den är utformad nu är dock långt från optimal och därmed så skulle den kunnas tas bort och ersättas med något annat.
Leder teknikförändringar till jobbförluster? Forskare på Ratio - Näringslivets forskningsinstitut.
fredag 1 juni 2018
onsdag 1 november 2017
E-handeln tar över - mot 20%
På logistikcenter runt om
planeten ligger dockor, tv-apparater, mat och böcker. Varorna väntar på att
levereras till kunder som beställt de från hemmets lugna vrå. En del av
värdeförslaget som online-shopping erbjuder är att istället för att bege sig
till Bromma Blocks vilket skulle ta en timme av dagen om man behöver några
grejer från Apoteket samt en ny bok så kan man sätta sig ner de sista 5
minuterna på jobbet för att beställa en hemleverans till dörren mellan 18-22
när man ändå är hemma. Vad ens tid är värd är givetvis olika men att komma hem
en timme tidigare slår för många de 29 kronor man får betala i fraktkostnad, om
det är en fraktkostnad.
Under det senaste
årtiondet har den globala e-handeln expanderat med i genomsnitt 20 % per år, samtidigt
har de traditionella affärerna på en del platser haft svårt att hålla
lönsamheten.[1]
E-handelns andel av den totala varuhandeln är dock blygsam med 8,5 % över hela
världen.[2] Andelen varierar från land
till land vilket är naturligt med tanke på internets utbyggnad, ekonomiska
faktorer och handels traditioner. Sydkorea är det landet i världen som kommit längst
med e-handel, procentandel av detaljhandeln online uppgick det till 18 %,
enligt Euromonitor, ett forskningsföretag. I USA som är världens största
konsumentmarknad, utgjorde e-handeln cirka 10 % av den totala marknaden. Med
tillväxttakten på 20 procent skulle andelen e-handel gå från 10 till 20 procent
på mindre än en svensk mandatperiod.
E-handeln i Sverige befinner
i sig en stark tillväxtfas där omsättningen på nätet fortsätter att öka. Handels
Utredningsinstitut följer sedan år 2000 den svenska detaljhandelns utveckling
på nätet genom e-barometern. I en rapport över 2 kvartalet 2017 presenterades
siffror som borde skärma den traditionella handeln.[3] Tillväxt summerades till
15 procent. E-handeln nådde i och med detta en brytpunkt och stod för hela
sällanköpvaruhandelns försäljningstillväxt under första halvan av året. Svenska
konsumenter e-handlare med en ökad frekvens och lägger allt större summor
pengar på köpen.
När det kommer till
delbranscherna var det barnartiklar och leksaker som utvecklades starkast,
tillväxten var 24 procent. Hemelektronik som är en mogen bransch inom e-handeln
gick upp 17 procent. Kläder/skor ökade 14 procent medans bygghandeln gick upp
20 procent. Den mest markanta förändringen bland varukategorierna jämfört med
andra kvartalet 2016, är att andelen konsumenter som uppger att de handlar
dagligvaror (tänk mat) på nätet har ökat från 5 procent per månad för ett år
sedan, till 9 procent i år. Det är en enorm ökning.
Det finns all anledning
att tro att e-handeln kan blir mycket större, betydligt snabbare än vad den är
idag. I rika länder växter en generation upp med en helt annan vana att köpa
varor på nätet än vad deras mor och farföräldrar hade. Den unga generationen
lägger en stor del av sina inkomster just på att köpa på nätet istället för i traditionella
affärer. I fattigare kommer stigande
inkomster och spridningen av mobiltelefoner att ge fler kunder online.
Den obevekliga tillväxten
i e-handel kan så småningom stöta emot naturliga gränser. I Amerika har Frederick
Smith, grundare och verkställande direktör i FedEx, ett logistikföretag, varnat
för att stigande fraktkostnader kan göra e-handel mindre attraktiv. Här finns
dock en branch för företag att ge sig in i, det finns ett problem i att
exempelvis utlämningsställena är för få men detta borde vara lösningsbart.
Eftersom detaljhandeln
berör hela ekonomin och samhället påverkar utvecklingen i handeln samhället
långt bortom branschen själv. I många länder är detaljhandel den största
enskilda privata arbetsgivaren. I Amerika står detaljhandeln för en på nio
jobb. År 2009 arbetade ungefär 550 000 människor inom handeln, vilket var cirka
12 procent av sysselsättningen.[4]
Allt är inte mörker i
handeln. Små och nya företag kan utmana stora, etablerade, tack vare det lätta
att sälja varor online. Konsumenterna har redan fått många fördelar, med utsikter
för vidare förbättring. Konsumenterna kan njuta av ett bredare val av varor och
större transparens gällande priser än någonsin tidigare. I stället för att
spendera tid på att resa till olika affärer, plocka upp varor och vänta i köer,
kan de nu göra andra saker. Företagen kan inte längre ta konsumenterna för
givet, de måste hela tiden konkurrerar om att erbjuda bättre produkter, större
bekvämlighet och bättre service.
[1] https://trellis.co/blog/top-10-ecommerce-markets-by-country/
[2] https://www.economist.com/news/special-report/21730546-e-commerce-transforming-business-and-daily-life-mostly-better-says-charlotte
[3] http://www.hui.se/statistik-rapporter/index-och-barometrar/e-barometern
[4] http://www.handelnshistoria.se/ekonomi/statistik/manniskor-i-handeln/
måndag 30 oktober 2017
Nordea avskedar 6000
I
oktober 2017 medlade Nordea Bank att de skulle säga upp 6000 av sina drygt
30000 anställda. De följer alltså andra bankers spår. I en intervju sa bankens
VD Casper von Koskull att om man skulle titta på dem om 10 år så kunde hans
bank mycket väl ha hälften så många anställda. [1]
Banksektorn
i Europa är redan mycket slankare än den var före finanskrisen. Europeiska
bankförbundet uppskattar att det finns cirka 14 procent färre personer
anställda i banksektorn jämfört med 2008. Det finns nu cirka 2,8 miljoner
människor i Europa som arbetar i banker. Sedan har bankerna olika grad av
digitalisering och hur långt de har nått. De nordiska bankerna ligger långt
fram relativt många andra länders banker så skulle alla nå best practice om 10
år skulle mer än 1,4 miljoner bankanställda bli av med jobben.
Von
Koskull sa att vad Nordea gör representerar alla bankernas framtid. När han
pratade med analytiker i London beskrev han en framtid där endast de mest
nedslimmade, mest digitalt avancerade och effektivaste bankerna kommer att leva
vidare. Företag som lever i bankens mörka tidsåldrar teknologiskt sett kommer
att misslyckas redan.
[1] https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-29/disappearing-bank-jobs-won-t-be-coming-back-nordea-ceo-says
torsdag 14 september 2017
Plattformar - dne nya ekonomin
Den nästintill astronomiska värderingen av företag som
Uber och Airbnb (jämfört med vad de gör vinst) visar att "plattformskonceptet"
är på frammarsch. Ett företag skapar en app, istället för en fysisk produkt – detta
är affärsmodellen för framgångsrika företag. En viktig fråga är: vilka är de
viktigaste egenskaperna under övergången från produkt till plattform?
År 2007 fanns inga plattformsföretag bland de tio
största bolagen i världen. Idag har bolagen som fanns ersatts av en kader
företag som till stor del har gratis produkter och där konsumenten själv är
produkten.[1] Topp 5 företag i världen
var [Citygroup, Bank of America, HSBV, Hugo Boss och JP Morgan Chase]. Finanskrisen
var givetvis inte snäll med bankerna under den perioden men det hade nog inte
räddat placeringen på listan. Det här är en vild revolution som vi ser i många
branscher. Fem av de största företagen [Alfabet, Apple, Microsoft, Amazon och
Facebook] är nu plattformsföretag, de största är plattformar men det händer
över hela ekonomin.
De digital tekniken har det gjort det lättare att
ansluta köpare och säljare och andra grupper som vill vara med i samordningen,
vilket ledde till effektivare användning av många resurser. När
resursutnyttjandet effektiviserat kommer produktionsnivåerna förändras vilket
kommer slå mot den producerande delen av industrin.
Exempel är bilar och hus/hotel-rum där människor kan
stanna. Många av dessa tillgångar underutnyttjats som det är nu, plattformarna
gör att den bortkastade kapaciteten matchas med konsumenter som är
intresserade. Till exempel: En typisk bil parkeras eller på annat sätt oanvänds
cirka 95 procent av tiden. De kan ibland stå stilla flera dagar om man har
hyggligt nära en matbutik och inte ska på något speciellt. Om du kan använda
bilen, säg 50 procent av tiden, har du en 10-faldig förbättring av
kapitaleffektiviteten. Detta får konsekvenser på efterfrågan av antalet bilar
som ska produceras. Samma sak med hotellrum, bättre utnyttjande kan antingen
leda till att färre byggs eller alternativt att det blir billigare att turista
och effektiviseringen av nyttjandet möts av ett ökat användande.
Nr
|
Företagsnamn
|
Land
|
Industri
|
Försäljning (miljarder dollar)
|
Vinst (miljarder dollar)
|
Tillgångar (miljarder dollar)
|
Marknadsvärde (miljarder dollar)
|
1
|
147
|
22
|
1884
|
248
|
|||
2
|
USA
|
Bank
|
117
|
21
|
1460
|
227
|
|
3
|
Bank
|
122
|
17
|
1861
|
202
|
||
4
|
Tyskland
|
163
|
21
|
697
|
359
|
||
5
|
USA
|
Bank
|
99
|
14
|
1352
|
171
|
|
6
|
USA
|
113
|
14
|
979
|
174
|
||
7
|
USA
|
335
|
40
|
224
|
411
|
||
8
|
Olja
|
319
|
25
|
232
|
208
|
||
9
|
106
|
10
|
1777
|
117
|
|||
10
|
Nederländerna
|
Försäkring
|
153
|
10
|
1615
|
94
|
Att vara en del av en plattform skapar positiva
effekter, du får denna positiva återkoppling eller
"svänghjulseffekt". När fler människor går med på plattformen blir
det mer fördelaktigt, och det lockar också med sig människor på andra nätverket.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)