tisdag 5 september 2017

Fortsättning "det mänskliga molnet"

Fortsättning "det mänskliga molnet"
 
AI´n m vara en teknologi som använder massor med datakraft och avancerad matematik men den kommer behöva väldigt mycket manuellt mänskligt arbete för att bli användbar. För självkörande fordon ska kunna känna igen vägskyltar och gående längst vägarna måste algoritmerna tränas genom att människor ger dem tusentals timmar av material som är klart uppmärkt och strukturerat. Fotona och videorna måstemanuellt taggas, d.v.s. en fotgängare måste märkas ut som en sådan på en bild. Sedan måste alla typer av fotgängare märkas ut. En jägare i kamouflagekläder kommer vara svårare att hantera än någon som är ute och springer i färgglada kläder med tydliga Nike loggor.

När algoritmen väl börjas användas måste människor studera den och se så att den gör som den ska. I det jobbet kan tusentals människor behöva sitta framför en skärm och följa inspelningar från bilar. Ett exempel på en företagstyp som lan växa sig stor i framtiden representeras av CrowdFlower en start-up som arbetar med att lösa mikro-arbeten. Företaget kan förstås som en pool av arbetare som aldrig har träffat sina kollegor eller arbetsgivaren, som ändå faktiskt anställs – och jobbar åt företaget med fullt fokus på uppgiften. För att kontrollera att de anställda håller måtten läggs småuppgifter in automatiskt i systemet för att kontrollera hur pålitliga de anställda är och sedan fördela arbete till dem efter deras resultat. 

Ett annat företag på området är amerikanska Topcoder. Företagets affärsmodell bygger på att en kund kommer till Topcoder med ett utvecklingsuppdrag. Topcoder startar en ”tävling” för sin programmerar-pool på 300 000 personer världen över. Den som bäst möter kundens krav vinner – och belönas rikligt. Ett annat exempel är startuppen Crowd¬engineering, som tar crowdsourcing ett steg längre konceptet. Via deras applikation, Crowd4Care, tar sig an kundservice genom att låta deras pool av ”expertkunder” hjälpa andra kunder. Crowdengineerings plattform organiserar det hela genom att experterna får betalt för det de gör, och de måste bevisa sitt kunnande med prov och certifierin¬gar. En routingmotor behandlar inkommande ärenden och väger in sådant som medlemmarnas kompetensprofil och hur viktig kunden är. 

Möjligen kan algoritmerna som styr AI´n bli smarta nog över tiden men det är inte helt troligt. Vid varje ny lansering av en produkt med AI kommer förväntningarna skruvas upp på nästa version som givetvis är mer avancerad och därmed möjligen kräver mer mänskligt arbete. Amazons Alexa och Microsofts Cortana (AI system) kommer att få besvara fler och fler avancerade frågor. Efter några år kommer kunderna inte nöja sig med att fråga vad vädret är och om det varit några nyheter av värde under dagen.

söndag 3 september 2017

Mänskliga stackmoln

När de första böckerna började dyka upp I den tyska staden Augsburg 1470 revolterade träkarvarna för att de var oroliga för att deras jobb i bokbranschen skulle försvinna. De var så upprörda att de rent litterärt stoppade pressarna. Deras oro var obefogad, det växande antalet böcker gjorde att fler böcker än någonsin behövde illustreras med deras tryckerikonst.

Rädslan för teknisk förändring som driver bort jobb har periodiskt kommit från ända sedan dess. Den senaste ångestattacken på arbetsmarknaden rör artificiell intelligens (AI). Precis som den tidigare dissruptiva teknologin boktryckarkonsten så skapar AI nya jobb. Något som kanske är lite konterintuitivt är att den AI drivna digitala servicen on-line driver fram nya servicejobb för människor också. Företagen kan ge bättre service till ett lägre pris. AI´n kan ta han om mycket och kapa tiden en riktig människa behöver hantera kunden. Service som tidigare inte gavs kan nu ges.    
Enligt Världsbanken finns nu 5 miljoner jobb där människor tar sysslor från websidor som exempelvis freelancer.com och UpWork. Jobben som finns där är allt från att designa websidor till att skapa logotyper eller skapa juridiska dokument. Lönerna är inte fantastiska, några dollar i timmen men det är sysselsättning. 

Ett annat exempel på en sida där man kan utföra mikro-arbete är sidor som Mechanical turk, drivet av Amazon. På 1700-talet byggde en uppfinnare en av honom kallad mekanisk schackdator som vann schackpartier över hela Europa där den visades upp till stor förundran. Maskinen, som kallades för Turken, och var populär. Den var dock en bluff den var en låda med en människa i.
Numera används begreppet Mechanical Turk ibland för att beskriva en tjänst där en människa gör ett arbete som är svårt för datorer, i nuläget. Datorns intelligens gör fel, helt enkelt. På engelska är uttrycket human intelligence task. Vissa tjänster är svåra att automatisera felfritt, idén är att lägga ut en funktion som är svår att automatisera. Resultatet ska vara en bearbetningsbar informationsmängd som vi själva inte tycker är värt att lägga vår egna dyrbara tid på. I regel handlar det om databasarbete. Ett exempel är att sortera bilder - anta till exempel vi ska kategorisera bilder baserat på vad de föreställer, eller behöver skriva en kort beskrivning. I dag kan mjukvara göra uppgiften på ett en okej sätt och göra bra gissning, men en människa är överlägset bättre.  Amazon har nu uppskattningsvis 500,000 sådana turkar. 

Kontrollpersonal. Fler och fler företag med verksamheten riktad mot webben ser ett behov av att anställa folk för att manuellt kontrollera och följa upp lagar och kvalitetsaspekter. Google som äger Youtube har 10.000 anställda som bland annat kollar upp klagomål på videos som läggs upp (och utför andra saker). Antalet är också troligt att gå på för lagar är påväg eller finns redan gällande vad företagen har för ansvar för material som läggs upp på deras sidor.

En ny lag i Tyskland kommer kräva att sociala medier tar bort allt material som är olagligt i landet. Ett exempel är förnekande av förintelsen. Klarar företagen inte ta av det inom 24 timmar så kan de förvänta sig stora böter. För att klara av att hantera den stora mängden som rapporteras på exempelvis Facebook kommer stora kontorsparker behövas. AI skulle kunna sortera men människor måste ta slutgiltiga beslut. Dessa tjänster måste även vara på rätt språk, kontexter i språk kan vara för fina för att outsourca. Facebook gick nyligen ut med att de ska öka antalet mdoeratorer från 4500 till 7500.
Mer imorgon